Monday 23 September 2013

Suntikan Typhoid

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum to all readers out there :D

Moga readers semua sihat2 belaka ;) .Masih kebas lagi tangan kanan tSania..sebab akibat daripada suntikan typhOid. Kepada yang x tahu untuk apa suntikan typhoid? Alrite.. tSania nak cerita pengalaman tSania harini ;)

Suntikan typhOid ni wajib di ambil oleh peniaga dan pengusaha makanan. Mostly pekerja yang ada kena mengena dan berurusan dgn makanan. Sebagai contoh pekerja di gerai2 makanan,A&W, Pizza Hut,Kenny Rodger Roaster dan sewaktu dengannya WAJIB mendapatkan suntikan typhoid.

Hal ini untuk mengelak daripada berlaku jangkitan typhoid,demam kepialu atau keracunan makanan kepada pelanggan dan untuk menjamin kebersihan makanan :) .Actually selain suntikan ada juga klinik yang menawarkan dalam bentuk tablet...tetapi kena makan 3 kali means kena datang klinik utk 3 hari (1 hari 1 tablet) .Kaedah ni sesuai bagi mereka yang takut menerima suntikan.

Mengikut pengalaman tSania pagi tadi .. pengambilan tablet ada di sesetengah klinik tapi bayarannya agak mahal RM70 .Suntikan typhOid paling murah pun boleh dapat di klinik kerajaan atau Dewan Bandaraya dengan bayaran RM21 (paling murah..) Tapi kalau nak buat di klinik Kerajaan still kena lalu Dewan Bandaraya untuk dapatkan borang..

Kalau x de borang mmg x boleh buat suntikan di klinik kerajaan.Menurut nurse di klinik Sg. Buloh tadi.Kecewa jugaklah tadi tSania ingatkan bolehlah dapat dah suntikan dgn harga yang murah tapi... x de rezeki sbb kena lalu MBSA utk dapatkan borang dan suntikan tu pula bermula pukul 2 petang.. memang agak lama nak menunggu.

Jadi klinik swasta jugaklah yang menjadi pilihan kerana kesuntukan masa.hampir 10 buah klinik jugak yang tSania pergi usha untuk tanya harga suntikan mOstly mahaii ad yg smpai RM80 .. Tulah yang paling mahal tSania ketemu.Paling murah pun lepas ronda2 tadi RM50. Tanpa buang masa,inject jelah.. huhu~~
melayang RM50~~ haha tapi sokayh insyaAllah dah kerja nanti dapat balikkan?.. ;)



Terima kasih kerana sudi baca entry ini ;)

16 comments:

  1. Salam.. boleh tahu tak.. klinik mana ek yang tsania pergi?

    ReplyDelete
  2. Ape name klinik..sy dok sg buloh.tanye smua klinik kate xbuat.ssh nk cr

    ReplyDelete
  3. boleh saya tahu juga dimana klinik sg buloh tu.kt situ ada syarat x kalau nk suntik..help please..

    ReplyDelete
  4. Sy nak tanya , kalau buat kat klinik swasta blh pakai panel tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde masalah pakai panel atau tidak, yang penting kita cucuk dan dapat kad suntikan.

      Delete
  5. Klinik sungai buloh tu di mana ya? Nama klinik?

    ReplyDelete
  6. Klinik sungai buloh tu di mana ya? Nama klinik?

    ReplyDelete
  7. Klinik sungai buloh tu di mana ya? Nama klinik?

    ReplyDelete
  8. die suntik je ke atau amik darah sekali

    ReplyDelete
  9. Hai,typhoid dbkl harga ???
    Sya oku...harga rm 21???

    ReplyDelete
  10. nak dpt suntikan tifoid di klinik area melaka di mananya

    ReplyDelete
  11. bagi yang berdekatan dengan muar,melaka,batu pahat injection typhoid bole dtg ke klinik L'Medina Muar @ Batu Pahat, JALAN Salleh @ hubungi iza 06-9525709 @ 013-7226308

    ReplyDelete